22. 8. - 7. 9. 2014 ... Přes Karpaty do Asie ... OBSAZENO

06.10.2014 07:42

odjezd pátek v 16h - návrat neděle večer (17 dní/ 10 dnů dovolené).

Optimální počet osob je 6 nebo 9 (násobky 3 pro optim. naplnění vozů).

Odhad nákladů bez jídla a pojištění (doprava, ubytování, vstupné) je 7500Kč.

Přihlašování zájemců zde do 15.3.2014.

Záloha ve výši 5000,-Kč splatná do 1.5.2014 na zálohový účet.


Účastníci akce                   Záloha uhrazena dne

Jana                                                  x

Petr                                                   x

Honza                                       1. 5.

Lucka                                        2. 5.

Martin                                        6. 5.

Pavel                                         5. 5.

+ Míša a Ondra


Druhá z Novoročně představených akcí je také již tradiční expediční dobrodružně poznávací cesta, tentokráte zaměřená na hory, přírodní a pár kulturních památek Rumunska, několik přírodních a kulturních zajímavostí Bulharska, poznání černomořského pobřeží s trochou relaxace u moře a s nasátím vůně orientu v Istanbulu. Program je tvořen tak, že ranní odchody/odjezdy z míst noclehu budou zpravidla okolo 8.hodiny, příchody/příjezdy okolo 19.hodiny.

Ubytováni budeme převážně po dvojicích/trojicích ve vlastních stanech ve volné přírodě, několikrát využijeme kemp nebo ubytovnu/horskou chatu, v Istanbulu levnější hostel/penzion. Bude-li o to zájem u účastníků, může se zařadit více kempů/ubytoven místo volné přírody, samozřejmé by tím pádem bylo navýšení nákladů. Každý nocleh se budeme snažit naplánovat tak, aby byl v blízkosti vodní zdroj vhodný k umytí (řeka, jezero, potok, moře, rybník, ...), v kempech a ubyt. zařízeních lze počítat se sprchami, ne však vždy teplými.

Stravování z vlastních zásob, až na několik výjimek při přechodech hor bude denně možnost dokoupit potraviny a nápoje, pitná voda se obvykle dá načerpat v občasných pramenech cestou. V minulosti se nám poměrně osvědčilo vzít s sebou do trojice kartušový vařič a 2 ešusy, občas se může hodit horký čaj nebo polévka, případně i teplé hlavní jídlo, zvlášť při chladnějších večerech/ránech v horách. V průběhu expedice budeme mít cca v polovině dní možnost ochutnat také místní kuchyni v restauracích, bufetech či rychlém občerstvení, hlavně ve městech a obcích - především ve druhé polovině cesty.

Čeká nás cesta dlouhá asi 4000km, z níž většinu překonáme při příjezdu a odjezdu, tedy v prvních a posledních dnech (celkem 2600km, avšak denně do 650 km), v hlavní části expedice nás čekají 3 dny s nájezdem kolem 300km, 5 dnů jen okolo 100km a zbylé dny jsou bez autopřesunů, tedy výrazně méně času stráveného ve vozech než třeba na předloňské expedici Crimea.

Odhad nákladů: cesta včetně "koeficientu", HU měsíční dálniční známka, BG týdenní silniční známka, RO měsíční silniční poplatek, poplatek za přejezd mostů přes Dunaj 2x, pár parkovacích poplatků - při průměrné spotřebě 6l/100km a ideálním počtu 3 osob ve voze 4000,-; ubytování: 1x Istanbul hostel, 4x kemp nebo ubytovna 700,-; vstupné - 1x lanovka tam+zpět, 2x sopky a kameny, jeskyně, antické ruiny, hrad, bahenní koupele, autobus+trajekt Istanbul a 3x památky Istanbul 2000,-, bus do Istanbulu 800 Kč celkem 7500,- (+ pojištění, + jídlo).

Turistika a náročnost: Nejnáročnější nás čeká hned ze začátku, a to 1.) nejvyšší rumunské pohoří Fagaras, kde projdeme asi polovinu překrásné hřebenovky přes nejvyšší vrchol Rumunska, 2544m vysoký Vf.Moldoveanu, který bude zároveň nejvýše položeným místem naší expedice. Díky vysokohorské silnici však budeme startovat téměř z 2000m n.m., takže si ušetříme dlouhý výstup, sestupujeme pozvolněji do 700m. Tento trek bude náročnější zejména proto, že na hřebenovce strávíme 3 dny/2 noci, takže si vše potřebné poneseme s sebou, délka treku běžnou chůzí v hodinách: 10,10 a 5 hodin. Za námahu nás odmění překrásné výhledy z převážně kamenitého hřebene, skály a štíty kolem nás, karpatská flora a traviny, nějaké to místní horské zvířátko a zejména ve druhé části cesty také desítka jezer a jezírek. Trek je plánován tak, že obě noci budeme trávit poblíž horských útulen, kde se dá v případě nepřízně počasí nouzově přespat. Náročnost treku je především díky "plné polní" na stupni 3-4. Podobně náročný trek nás čeká naopak na konci naší expedice, 2.) hřebenovka pohoří Paring. Startujeme opět dost vysoko, ze sedla ve výšce 1600m, nejvyšší body hřebenovky mají kolem 2500m, sestupujeme do 1200m. Trek je dvoudenní, strávíme tu tedy 1 noc - při startu se podle počasí rozhodneme, zda s sebou poneseme i stany, nebo to zkusíme bez nich. Převážně kamenitá hřebenovka nám nabídne nevšední zážitky z výhledů na okolní kopce a údolí, lesy, množství jezer, to vše v liduprázdné oblasti. Délka treku běžnou chůzí bude 10 a 7 hodin, náročnost 3-4. Další dva treky jsou již nenáročné, neboť jsou oba pouze jednodenní. 3.) túra v pohoří Bucegi nás čeká hned den po Fagarasi, vzhledem k tomu, že se svezeme lanovkou nahoru i dolů bude její náročnost vskutku nízká, na bodě 2. Startujeme od horní stanice lanovky ve výšce 2200m, vystoupáme do nejvyššího bodu - vrcholu Vf.Omul ve výšce 2505m a jinou cestou se opět vrátíme k horní stanici lanovky. Tento trek zabere asi 8 klidnějších hodin. Karpatský "trojlístek" zakončíme následující den nepříliš náročnou hřebenovkou pohoří Ciucas. Startujeme i klesáme do 1300m, nejvyšší bod cesty leží ve výšce 1830m (zájemci mohou zdolat i nejvyšší vrchol pohoří Vf.Ciucas s výškou 1954m. Zdejší hřebenovka je poměrně krátká, zabere nám asi 6h, náročnost 2-3. Pak už nás čeká jen několik procházek v trvání max. 2-3h k vybraným přírodním a kulturním cílům, zde nemůže být o nějaké náročnosti ani řeč. Celková náročnost expedice bude mezi stupni 2 a 3 a zvládnout by ji měl každý, kdo je zvyklý aspoň párkrát do roka vyrazit na nějaký výlet nebo trek do hor a nečiní mu potíže ujít "pár" kilometrů běžným tempem s batohem na zádech (v případě nutnosti lze některý trek vynechat a zvolit si individuální program v okolí).

Co nás ještě čeká za zajímavosti, na co se těšit? Zejména to budou 2x bahenní sopky - Paclele Mare a Paclele Mici, několik pěkných horských klášterů, skalní kameny zajímavě rozeseté po pláni a zapíchlé do země Pobite kamene, 100 metrový skalní útvar Božja most, ledová jeskyně Ledenika, gigantická Vracká rokle, antické ruiny na mysu u moře Cetatea Histria, středověký Nesebar na skalách nad mořem, bahenní koupele v jezeře Techirghiol, několikeré koupání a trocha relaxace na rumunském i bulharském pobřeží Černého moře (celkem se budeme na pobřeží pohybovat 3 dny a v programu je počítáno s koupáním a relaxací v trvání cca 4,3 a 2h + 3 noci v blízkosti /na/ pobřeží), a především zlatý hřeb expedice - orientální Istanbul, ve kterém strávíme 2 noci, ochutnáme místní speciality, navštívíme velký bazaar a bazaar egyptský s kořením, spoustu památek jako Modrou mešitu (Sultan Ahmet), Hagia Sofia, Sulejmanovu mešitu, Yeni Camii, podzemní zásobárnu vody Yerebatan, sultánův palác Topkapi, Galatský most a věž, Zlatý roh, Bospor (některé památky z venku, některé i zevnitř), trajektem se přeplavíme z Evropy do Asie, načerpáme orientální atmosféru ve dne i v noci a nakoupíme pár zajímavých suvenýrů.

Stručná osa cesty: Brno-Hegyeshalom-Nadlac-Sibiu-(kláštery Turnu a Cozia)-Curtea de Arges-(jezero Vidraru + transfagarašská magistrála)-pohoří Fagaras (3denní trek/2 noci)-Rasnov-(hrad Bran)-Predeal-Busteni-pohoří Bucegi (1denní trek)-Sacele-(jezero Tarlung)-pohoří Ciucas (1/2denní trek)-Cheia-(klášter Suzana)-Unguriu-Berca-(bahenní sopky Pacele Mare a Paclele Mici)-Buzau-Giurgeni-Histria (antické rozvaliny na mysu u moře)-Constanta (hist. město, přístav)-Eforie Nord (bahenní koupele, Černé moře)-Vama Veche/Durankulak-Varna-(přír.úkaz Pobite kamene)-Varna-Nesebar (starobylé městečko na skalách nad mořem)-Burgas-Sozopol-Primorsko-Malko Tarnovo/Dereköy-Kirklareli-busem Istanbul (památky, jídlo, bazaar, trajekt Evropa/Asie, ...)-Edirne (Selimova mešita)-Kapitan Andreevo-Plovdiv-Botevgrad-Mezdra-(jeskyně a přír.úkaz skalní mosty)-Montana-Vidin/Calafat (most přes Dunaj)-Targu Jiu-Petrosani-pohoří Paring (2denní trek/1 noc)-Arad-Nagylak-Györ-Mikulov-Brno.

Plány se ještě budou aktualizovat a optimalizovat, takže jsou možné menší změny a úpravy, nikoliv však zásadní. Dílčí individuální program je možný, je vždy pouze nutné dodržet čas a místo odjezdu - je tedy možné například utvořit skupinku, která nepůjde vícedenní přechod hor, ale méně náročné jednodenní treky anebo si zvolí jiný program pod horami, minimálně 2člennou. Program se také může na místě aktuálně změnit vlivem závažné situace, jako je výrazně nepřející počasí, nemoci/zranění účastníků, porucha na vozech,... Všechny projížděné země jsou bezpečné, není třeba se čehokoliv obávat - platí pouze standardní obezřetnost a opatrnost, která je ovšem na místě při cestování v každé zemi, ČR nevyjímaje. Všechny země, vyjma Turecka, jsou také členy EU. Přeju příjemné rozmýšlení a těším se na vaše přihlášky, podrobnější informace jako vždy u mě...

 

Petr


 

NOVINKY

1) Přidáno 12. 1. 2013
 

 Na pilování expedice se stále usilovně pracuje, už nyní vás můžu potěšit jednou podstatnou změnou, na kterou je navázáno hned několik výhod... Touto podstatnou změnou je to, že pro cestu do Istanbulu využijeme mezinárodní linku z bulharského Chaskova, místo původního plánu dojet do Kirklareli auty a teprve odtud vnitrostátním busem. Výhody této úpravy: - vůbec nepojedeme auty za hranice EU a tím se vyhneme nutnosti mít mezinárodní ŘP + zmizí nejistota z 2-denního parkování v TR, - ušetříme asi 130km jízdy auty a hodně času stráveného na hranicích BG/TR a zpět, cenově vychází tento bus jen o málo dráž než bus z Kirklareli - přestože je to téměř dvojnásobná vzdálenost, - dá se rezervovat jízdenka předem přes net = odpadá nejistota spojení. Navíc díky tomu, že se jedná o cestu tam i zpět se stejnou společností, můžeme také využít zpáteční slevy. A teď to hlavní: zmíněný spoj je noční tam i zpět, což pro nás znamená pouze jeden nocleh v Istanbulu namísto 2 (úspora cca 9Eur na osobu), přičemž se nám však prodlouží pobyt v tomto městě o 8 denních hodin (!), takže ve výsledku budeme v Istanbulu 2 celé dny+1noc. Tato změna navíc umožní rozvolnit hned několik dní před odjezdem do Istanbulu v součtu o 9 hodin, čímž získáme několik dalších možností ochutnat místní kuchyni formou oběda nebo večeře a několik hodin navíc na relaxaci a oddech u moře, kterými nabereme sílu do nočního istanbulského autobusu. :-)
 


 

2) Přidáno 23.1. 2013

Pro ty, kdo uvažují o této cestě s námi mám další příznivou informaci. Podařilo se nám optimalizovat itinerář a časový harmonogram posledních dnů tak, že kromě projetí Transfagarašské magistrály projedeme (a kus také projdeme) také Transalpinu. Transalpina je vyhlídková silnice, linoucí se přes nejvyšší partie pohoří Paring, překonávající sedlo Urdele ve výšce kolem 2150m n.m. (!) a je mnohými považována za nejkrásnější horskou cestu na světě. V minulém roce na ní rumunští silničáři odvedli kus poctivé práce, takže tato silnice má v celé své jižní polovině (kterou my navštívíme) fungl nový asfaltový koberec. Za cestu se zatím nic neplatí a díky nepřístupnosti okolí ještě v nedávno minulé době je tu zatím klid a turistů málo ... za pár let to ovšem už zcela jistě bude jinak. Zároveň se touto možností upravil náš nástupní i cílový bod při dvoudenním závěrečném treku, takže startovat budeme z cca 2050m místo 1600m, takže se o bod sníží i náročnost tohoto treku :-), tedy samé dobré zprávy. A to není vše, získáme ještě čas na půldenní další výlet na lehko v krásných rumunských Karpatech v okolí této cesty.

Zde odkazy - koho zajímá:

https://en.wikipedia.org/wiki/Transalpina_(DN67C)

https://www.google.cz/search?q=transalpina&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=wB3hUurTEsv07AarqoGABw&sqi=2&ved=0CC4QsAQ&biw=1536&bih=770

https://automoto.cas.sk/clanok/192309/transalpina-autom-az-na-vrchol

...a něco i ke známější Transagarašské magistrále, kterou samozřejmě také projedeme:

https://cs.wikipedia.org/wiki/Transfagaras

https://www.google.cz/search?q=transfagaras&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=9R7hUpilN7Kh7AbN14DgBg&ved=0CCsQsAQ&biw=1536&bih